Gå til hovedinnhold

Påsketur til Kvinnherad

langfredag 1. april 2021

Tid og sted

Vi hadde planlagt en ukes tur i påsken hvis været ble bra. En uke før påske fikk jeg tilbud om corona-vaksine på onsdag 31, dagen før skjærtorsdag, og vaksinen ville jeg ha.

På skjærtorsdag hadde jeg vondt i armen der vaksinen ble satt, så vi reiste først på langfredag. Meteorologene lovte oss fint vær til og med lørdag påskeaften, så det ble en kort påsketur. Tre dager med overnatting i Rosendal og Sæbøvik på Halsnøy.

Turkart

Påskeklar bil utenfor der vi bor

Første dag

Vi stoppet for lunsj på en veldig grei rasteplass ved Holmefjord i Fusa (koordinater: 60.288982, 5.673663). Utsikten sør-vestover mot Fusafjorden og Bjørnafjorden er overveldende.

På tross av veldig kald vind spiste jeg ute. Ingrid foretrakk å spise inne i bilen.

Rasteplass ved Holmefjord

På ferjen over Kvinnheradsfjorden fra Gjermundshamn til Årsnes klarnet det opp. Ingrid bemerket at det føltes rart å ikke stoppe ved familiehytten på Gjermundshamn.  Slik vi pleier å gjøre.

Folgefonna skimtes til venstre. Et snødekt Melderskin i midten

Bobilplassen i Rosendal var helt full. Vi fikk plass på et industriområde ved siden av, men takket nei. Håpte det var plass på Halsnøy. I fjor opplevde vi at det var fullt i Rosendal og god plass i Sæbøvik på Halsnøy, link.

Men nei, fullt på Halsnøy også. Fikk plass med strøm på parkeringsplassen utenfor, ikke fornøyd, men bedre enn i Rosendal. Været var fint, og veldig kaldt. Folk satt utenfor bobilene inntullet i vinterklær. Vi spiste middag inne i bilen.

Vår bil med ring rundt

Mange fine plasser også

Dag 2

Fint vær i dag også. Ut på formiddagen gikk det an å sitte ute i solen. Men kan ikke sitte i stolene foran bobilen hele dagen. Vi bestemte oss for å bestige Toftåsen som rager 195 meter over havet. Gikk fra parkeringsplassen oppe på Tofte. Turveien var tørr, steinete og veldig bratt.

Opp til Toftåsen

Utsikt mot sør-øst. Åkrafjorden helt i bakgrunnen

Oppe på toppen står et gammelt forfallent utsiktstårn.

Gammelt utsiktstårn

Utsikten var fantastisk da jeg var der for 14 år siden. Nå var det vokst opp mye små trær og busker som stengte.

Utsikt mot sør

Det ble ikke lange turen - litt over to kilometer. Men den gjorde godt. Neste gang vi er i Kvinnherad vil vi gå den gamle postvegen gjennom Kvinnherad.

Spiste middag i enden av gang- og sykkelvegen sørover mot Sydnes. Kanskje ikke helt lovlig, men vi  sperret den ikke, og det var der den sluttet. Fem syklister passerte oss - ingen sure miner.

Ureglementert parkering

Prøvde oss på bobilplassen i Rosendal igjen. Nå var det mange ledige plasser. Vakten fortalte at de dårlige værmeldingene for morgendagen hadde skremt mange hjem. Vi fikk en fin plass helt ute mot fjorden. Det ble en fin kveld.

Solnedgang i Rosendal

Dag 3

Hjemturen ble regn- og vindfull. Jeg ble klissvåt i løpet av noen minutter da jeg tømte toalett og gråvann i Eikelandsosen. Veldig bra vi kom oss hjem, på sommerdekkene. Da jeg våknet hjemme neste morgen så det slik ut.

Snø i april

Et inntrykk vi sitter med etter turen til Kvinnherad er mange veldig store, flotte og sikkert kostbare bobiler. Både flere og større enn det vi husker fra turen til Trøndelag og Innlandet i fjor.

De fleste personene vi snakket med hadde Sunnhordlands- eller Rogalandsdialekt. Er det flere tiår med høye oljelønninger som er årsaken?

Vår lille kompakt-bobil ble "spurv i tranedans" på bobilplassene

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I