Gå til hovedinnhold

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024

Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen

Dag 1 (10. juni 2024)

Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind.

En båt kjemper seg nordover i motvinden

Ingrid må sette "sjøbein" i vinden.

Dag 2 (11. juni)

Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.

Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård.

Fin rasteplass ved Ålgård. Jordbærene i salgsbilen fristet ikke, halvmodne og dyre.

Flekkefjord Bobilcamp er blandt de mest populære bobilplassene i landet. Mye fordi det tar knapt 5 minutter å gå inn til den koselige "gamlebyen". Vi var litt usikre om vi fikk plass. Da vi kom i 16:30 tiden var det ledige plasser, men de beste var selvsagt opptatt.

Gikk inn til byen i 20-tiden. Der var det stille som i graven, alt var stengt, og tomt for folk. Uventet men kanskje ikke så overraskende. Turistsesongen har ikke helt startet ennå, og bobilturistene foretrakk å sitte i solen ved bilen framfor i skyggen langs elvepromenaden.
Gangbrua inn til byen.

Elvepromenaden ligger i skygge

Kveldsol på bobilplassen. Den nærmeste er vår bil.

Dag 3 (12. juni)

Vi gikk til Hollenderbyen for å gå treppene opp til Lilleheia. Passerte Grand Hotel, en flott gammel bygning.

Hollenderbyen
Her starter gangvegen/trappene opp til Lilleheia, et boligområde på en høyde ovenfor byen.

Trappen ble for utfordrende for Ingrid, så hun gikk ned til Presterud Bakeri og Konditori i stedet.
Her snudde Ingrid
Jeg gikk videre oppover.

Nesten oppe var det en utsiktsplass.
Utsiktsplass

Utsikten over byen
Det gikk bra nedover igjen også, takket være et solid rekkverk. Jeg møtte flere skolebarn.
Nedover

Turen opp til Lilleheia anbefales på det sterkeste. Bør imidlertid ha gode sko og rimelig god balanse.

Jeg fant Ingrid på Presterud's Bakeri og Konditori, trolig stedet der byens fruer møtes for en kopp kaffe/te og småkaker.

En veldig fin dag i Flekkefjord. Vi blir her i morgen også.

Dag 4 (13. juni)

Vi spiste lunsj på Presterud's Bakeri og Cafe ved elvepromenaden. Gikk så en tur rundt i byen. Mange de idylliske gamle husene sine med blomster og roser. Her er noen inntrykk fra byen.
Lunsj

Legg merke til enmanns-benken

Sjøboder ved Grisefjorden (ferskvann)

Fra i morgen er det meldt regn i Sør-Norge som varer ut i neste uke. Vi vender derfor nesen hjemover. I morgen kjører vi strake veien til Evje. Videre opp Setesdalen, over Haukelifjell, og til hytten i Kvinnherad.

Dag 5 (14. juni)

Kjørte E39 til Lyngdal. Videre oppover Lyngdalen til Hægebostad. Vi passerte under Sørlandsbanen ved Snartemo.
Sørlandsbanen. Bildet er lånt fra Google Maps.
Her er det en veldig fin kommunal rasteplass der vi spiste lunsj. Den var laget for å vise til et rikt oldtidsfunn som ble gjort på stedet i 1933.

Oldtidsfunn
Kjørte videre over fjellet til Setesdalen der vi la oss til for natten på Odden Camping i Evje. Her var det overraskende få bobiler/campingvogner. Det ble innekveld for regnet pøste ned hele tiden.

Dag 6 (15. juni)

Vi våknet til en grå dag med regnbyger. Handlet for helgen på Coop Prix og kjørte videre. Bestemte oss for å kjøre til Hovden (15 mil). Vi ville da nå fram til hytta på Gjermundshamn i Kvinnherad i morgen.
En grå dag
I Bygland kommer det en ny bobilplass på den fineste plassen nede ved Byglandsfjorden. Neste gang skal vi dit.
Her kommer bobilplass. Bildet er lånt fra Google Maps.
Vi spiste lunsj på Storstraumen rasteplass. En flott plass som også er tilpasset bobiler, har langsgående parkeringsplasser på begge sider.

På Valle stoppet vi for en kopp kaffe. Fikk både Cappucchino og Cortado!
Fjellsidene på Valle har veldig spesiell utforming. Ser  ut som store flak har løsnet.

La oss til for natten på Hovden Fjellstoge's bobilplass. Det blåste kraftig og regnet hele kvelden.

Dag 7 (16. juni)

Regnet fortsatte på Hovden, men den verste vinden hadde gitt seg. På Yr så vi at været var bedre på Vestlandet, så vi fortet oss hjemover.
Fortsatt mye snø på Haukelifjell
Stoppet i Odda. Været var fint, så vi gikk en tur i "byen". Var innom Smelteverket, Oddas nye bydel i området til den nedlagte fabrikken.

Nå har Odda også fått Litteraturhus, i bygningen til venstre
Vi spiste lunsj på på Hardanger Bobilparkering i Jondal. Blir ikke lei av denne utsikten over Hardangerfjorden.
Tok ferje fra Jondal til Tørrvikbyd.
Ferja kommer

Turen vår ble dessverre amputert av det dårlige været i Sørøstnorge. Vi fikk fem fine dager, de fire første i Sørvestnorge  og den siste i Hordaland.

Populære innlegg fra denne bloggen

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I