Gå til hovedinnhold

Rundtur i Sunnhordland og Hardanger

29. mai - 1. juni 2020

Fredag før pinse

Mai var uvanlig kald, så det fristet ikke å dra på overnattingstur med bobilen. Men nå sto pinsen for døren med fantastiske værmeldinger - sol og temperaturer på 20 grader og høyere. Fredag før pinse kjørte vi til Halsnøy for å overnatte på bobilplassen ved båthavnen i Sæbøvik.
Rosendal
Spiste lunsj på en parkeringsplass i sentrum av Rosendal. Herfra så vi ned på en smekkfull bobilplass. Så vi ble bekymret for at det kanskje ikke var plass til oss på Halsnøy. Men joda, det var bare 1 bobil på plassen da vi kom dit. Senere på kvelden kom en til, så vi ble tre stykker på en plass som tar minst tyve.
Sæbøvik bobilplass med utsikt mot Borgundøy
Plassen er gruslagt med strøm og vannposter. Leien på 200 kr. inkl. strøm betales med Vipps eller kontanter i konvolutt. Her er også gjestehavn der det lå 10-12 båter.

Stedet ligger fint til med sol fra tidlig morgen til sen kveld og utsikt over fjorden. Så hvorfor skygger bobilene unna dette stedet? Om kvelden fikk vi et mulig svar.

Det var helg, fint og varmt vær og attpåtil pinse. Hva gjør ungdommene på landsbygda uten noe tilrettelagt sted der de kan feste og ha det gøy? De lager sitt eget. Her samlet de seg i 2-3 båter utenfor båthavna, spilte veldig høy musikk og skrålte og sang. Kom inn til båthavna noen ganger for at jentene kunne springe på do, og sette av/hente folk.

Vi begynte å bli engstelig for nattesøvnen, men det tok heldigvis slutt en halvtime før midnatt. Hadde tenkt å bli her en dag til, men var redd ungdomsfesten ville gjenta seg da det var lørdag, så vi reiste. Kommer gjerne tilbake hit, men på en hverdag.

Pinselørdag 30. mai

Kjørte til Utåker, ferje over til Skånevik, og kjørte videre til Kyrping.  Vi hadde planlagt å overnatte på den store campingplassen nede ved Åkrafjorden. Men vi likte ikke stedet. Vogner og biler sto veldig tett og her var masse folk. Vi kjørte derfor videre til campingplassen på Rullestad der vi overnattet.

På veien spiste vi lunsj på rasteplassen ved Langfossen, det femte høyeste fossefallet i Norge. Den totale fallhøyden er på 612 meter. Koordinater 59.846778, 6.341222
Langfossen

På Rullestad valgte vi en plass på den store gressletten. Det var også plasser på grus, men med så varmt og tørt vær som nå er gress absolutt best, synes vi. Unødvendig å legge ut matten. Kostet 250 kr. inkl. strøm.
Rullestad camping
Fin gressmatte

Søndag 1. pinsedag

Kjørte direkte til Odda camping. Den ligger idyllisk til ved Sandvinvatn. Men klokken var bare fire om ettermiddagen, og vi så at solen ville forsvinne om ikke lenge. Ønsket ikke å sitte i skyggen når vi endelig fikk sol og varme, så vi kjørte videre, og siktet oss inn på Lofthus camping.

Stoppet på en fin rasteplass like nord for Hovland og spiste middag. Utbeinet kyllinglår stekt i Omniaen smakte fortreffelig, mørt og saftig. Dette skal vi lage flere ganger. Ulempen er rengjøringen av Omniaen. Må finne på noe med Al-folie.

Omnia til venstre

Rasteplass ved Hovland
Rasteplssen lå idyllisk til ved Sørfjorden, så vi koste oss i solen et par timer. Koordinater 60.243139, 6.619306

Lofthus camping ligger vakkert til på en terrasse 60 meter over fjorden. De fleste plassene er på gress inne mellom store frukttrær. Vi måtte ta til takke med en plass på grus. Kostet 275 kr. inkl. strøm.

Turmulighetene er gode. Er du sprek kan du gå opp til Nosi på Hardangervidda, og enda lengre. Vi nøyde oss med å gå opp Fruktstien.

Fruktstien
Her snudde vi

Mandag 2. pinsedag

Beliggenheten til campingplassen er fantastisk, men den og bygningene bærer preg av slitasje. Renholdet kunne også vært bedre. Da jeg tidlig om morgenen skulle tømme toalettkassetten snudde jeg i døren, så skittent og grisete var det.

Vi pakket og kjørte til Kinsarvik der jeg tømte kassetten på bensinstasjonen. Etterpå spiste vi frokost på en koselig rasteplass i nærheten. Koordinater
60.374611, 6.713444

Frokost i det grønne
Kjørte så hjem via Hardangerbroen og Voss. Men stakk innom utsiktsplassen ved Skjervsfossen (koordinater 60.588229, 6.634546). Fint anlegg med sti nedover langs fossen og et flott toalettbygg. Inne på toalettet kan du se fossen gjennom et vindu i gulvet!
Flott toalettbygg

Her kan du sitte og se på fossen

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I