Gå til hovedinnhold

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024

Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal.

Dag 1 (13. mai)

Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen.

Haraldshaugen

Nyter solnedgangen

Dag 2 (14. mai)

Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren.

Vindmøllene gikk for fullt.

Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien

"Gamlebyen"

Idyllisk bebyggelse
Hovedvegen

Sandeid på 1950-tallet

Lunsj på kaien
Vi kjørte videre til Vikedal der vi overnattet på Søndenåstranden camping. En stor plass med masse fastliggere (campingvogn + spikertelt), og et lite område ved stranden for "stikke innom" turister.

Vi fikk fin plass nede ved stranden. Sol fra skyfri himmel og temperatur godt over 20g, men det blåste godt her også.

Søndenåstranden camping

Gikk tur langs stranden

Dag 3 (15. mai)

Kjørte videre til Ropeid rasteplass, en tidligere ferjekai der ferjen gikk til Sand på andre siden av fjorden. Ingrid gikk i sin tid på folkehøgskule i Sand, og har ikke vært der siden, så dit skal vi. Nå må vi kjøre en 30 km omvei over den nye broen for å komme dit. Men først drar vi til Sauda, der verken Ingrid eller jeg har vært.
 Sand ligger på andre siden av fjorden

Sauda var som å komme til Odda, Høyanger eller Årdal - ikke det helt store. Vi handlet mat, gikk litt rundt og kjørte igjen.

Vi overnattet på Sauda Fjord Camping. Som på de fleste campingplasser var det mest fastliggere. "Stikk innom" plassene var fulle av tyskere, tror vi fikk den nest siste plassen. Både vertinnen og vaktmesteren var også tysk - veldig hyggelige.

Grei plass

Tyskere liker å fiske

Blomstereng

Dag 4 (16. mai)

Kjørte tilbake til Ropeid og videre til Sand. Veldig koselig sentrum med folk i gatene. Vi spiste lunsj på uteserveringen til Drøs Matbar og Kaffebar. De baker sitt eget brød som smakte veldig godt.

Sand sentrum

Lunsj
Tidligere Ryfylke folkehøgskule, der Ingrid gikk, er nå blitt videregående skole. Den gamle bygningen ligger midt i et anleggsområde. I samme område er det også idrettsanlegg og flerbrukshall.

Sand har ingen camping- eller bobilplass, så vi kjørte oppover Suldalen til Lindum Camping.

Dag fem og seks (17-18. mai)

Kjørte videre innover i Suldal langs Suldalsvatnet til Nesflaten. Herfra gikk det ferge langs Suldalsvatnet før vegen vi kjørte på kom i 1979. Fergeleiet er nå omgjort til en liten bobilplass. Spiste lunsj. Snakket litt med naboen, et tysk ektepar. De hadde "sett" Alpene og Italia, nå ville de "se" Norge.

Vi kjørte til Seim Camping i Røldal der vi overnattet. Her ble vi i to dager. Liker denne plassen. Vi gikk tur langs Røldalsvatnet og oppover langs elven til Røldal Stavkirke.

Gikk forbi Røldal stavkirke

Røldalsvatnet er nedtappet, men med fortsatt mye snø i fjellet, så det fylles det nok før vinteren.

Dette begynner å bli populært, også blant nordmenn.

Dag syv (19. mai)

Vi måtte være hjemme i morgen, så kjørte til Bergen via Odda og Jondal. Stoppet på Hardanger Bobilparkering i Jondal, og beundret den fantastiske utsikten over Hardangerfjorden.

Utsikt over Hardangerfjorden. Omastrand og Strandebarm på andre siden.

En fin tur.
Godt og varmt vær med sol hele veien.

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n