Gå til hovedinnhold

Innlandet

Reiserute

Reiste fra Bergen, over Hardangervidda, Golsfjellet og Valdresflye til Espedalen i Sør-Fron kommune, der vi besøkte vår datter. Derfra gjennom Gausdal og langs E6 til Hamar, Rv. 25 til Elverum og Rv. 3 til Trysil.

Vi hadde planlagt å reise videre til Femundsmarka og en tur innom Sverige, men ble lei av både granskog og dårlig vær. Snudde og kjørte samme veg tilbake til Gudbrandsdalen. Derfra gjennom Heddal, over Valdresflye, Golsfjellet, Hardangervidda, og til Odda. Kjørte så Folgefonntunnelen til hytta på Hatlestrand i Kvinnherad. Der ble vi ei uke før vi returnerte til Bergen. Lengde 1500 km.

Dag 1 (16. juli 2024)

Kjørte til Sæbø camping i Øvre Eidfjord der vi overnattet. Vi har aldri sett så mange gjester der tidligere. Mye tyskere, nederlendere og belgiere. Måtte ut med markisen da det regnet litt.

Dag 2 (17. juli)

I går meldte Yr mye regn over hele Sør-Norge for denne dagen. Men fint vær i Øvre Eidfjord med 23 grader. På Dyranut sank temperaturen til 12 grader. Vi kjørte i delvis overskyet vær til Golsfjellet. Da kom regnet.
Kjølig oppe på Hardangervidda
Vi overnattet på Vasetdansen camping. Plassen er oppgradert siden sist med nye bobilplasser langs elva.

Vasetdansen Camping

Godt å sitte inne i en varm bil når det pøsregner ute

Neste morgen kom solen

Dag 3 (18. juli)

Vi stoppet i Fagernes. Gikk en tur langs den flotte strandpromenaden. Kjøpte oss kaffe og kanelboller på Cafe Husfliden i Sentrum.
Strandpromenaden

Kanelbollene ble spist før bildet
Oppover dalen mot Beitostølen stoppet vi ved Hegge Stavkyrkje. Fin kirke, litt annerledes enn andre stavkirker jeg har sett.
Hegge stavkyrkje

Trenger vedlikehold
Overnattet på Beitostølen hytter og camping. Hadde bestilt på forhånd, som var unødvendig, god plass. Campingplassen hadde kunstgress. Fint på avstand, men vi likte det ikke. Håper det ikke brer om seg.
Kunstgress

Festet til underlaget med skruer
Til middag ble det "Småmat", tradisjonsmat fra Hallingdal, kjøpt på Ål. Det var vanlig kjøttsuppe. Ikke så verst, men kjøper den ikke flere ganger.

Dag 4 (19. juli)

I dag var Valdresflye på sitt beste med sol og lite vind. Sør-Norges fineste fjellovergang! Til og med finere enn Hardangervidda.

Mange muligheter til å stoppe og nyte landskapet
Hvem har lagt denne steinblokken på plass

Turstien til/fra Besseggen vises godt i terrenget
Lunsj ved Øvre Sjodalsvatnet
Stoppet for kaffe og nystekte vafler på Randsverk. Derfra valgte vi veien gjennom Heidal. Overnattet på bobilplassen i Kvam.
Kvam

Dag 5 og 6 (20-21. juli)

Kjørte til Espedalen og besøkte vår datter som bor der på et nedlagt småbruk. Veldig hyggelig. Neste dag reiste vi nedover dalen til Ringen Offroad Camping i Gausdal. En liten og koselig familiedrevet plass vi har bodd på tidligere.
Ringen Camping

Dag 7 (22. juli)

Målet vårt var som tidligere nevnt Femundsmarka. Nå tok vi raskeste veg dit - E6 til Hamar og videre til Elverum. Gode veger, så det gikk fort. Vi kom nå inn i barskogen som dekker denne østlige delen av Norge. Og det begynte å regne. Men dieselen var billig, kr. 19,10 literen.
Grei pris

Vi overnattet på Elverum Camping. En dårlig vedlikeholdt plass, som vi ikke vil besøke flere ganger.

Dag 8 (23. juli)

Kjørte gjennom skog, skog og atter skog til Trysil. Jeg var litt nysgjerrig på dette stedet - som på kort tid er blitt et av landets største vinter-turiststed.
Skog, skog og atter skog (lånt fra Google Maps)

Sentrum besto av et kjøpesenter, Trysilsenteret, og noen hundre meter handlegate. På motsatt side av elva var en stor fjellside full av alpinbakker, hytter og hoteller.
Sentrum (lånt fra Google Maps)

På stedets campingplass, Trysilelva camping, var det veldig bløtt. Mye regn i det siste. Tidligere på turen dominerte tyskere og nederlendere på campingplassene. Her var de erstattet av svensker.

Etter middag gikk vi en tur inn mot sentrum.
Trysilelva Camping
Neste dag regnet det kraftig - og i følge Yr skulle det vare noen dager. For Hordaland var værmeldingene bedre. Så vi snudde og satte kursen mot hytta i Kvinnherad.
Måtte ta på regnjakken

Dag 9 (24. juli)

Vi kjørte samme vegen tilbake. Stoppet i Brummunddal, har aldri vært der før. Byen er større enn mange andre såkalte "byer". Fint sentrum med flere gågater.
Brummundal

Kjørte til Hunderfossen der vi overnattet på campingplassen ved siden av Hunderfossen Eventyrpark. Fullt av barnefamilier i campingvogn. Vi var også i Eventyrparken da jentene var små.

Dag 10 (25. juli)

Fint vær med sol og varme, så vi tok det med ro oppover Gudbrandsdalen. Kjørte på gamlevegen der den fortsatt eksisterte. Vi stoppet på Tretten, Fåvang og de andre stedene som nå ligger utenfor hovedvegen.
Lang kø på grunn av trafikkulykke. Det passet bra å ta lunsj.
Overnattet på Sæta Camping. En koselig plass klemt inn mellom E6 og Gudbrandsdalslågen. Veldig fin gressmatte. Sikkert fordi bobiler over 3,5 tonn ikke har adgang.
Fineste gressmatten vi har sett.

Stengt for veldig tunge bobiler
Plassen var veldig fin og velholdt med utsikt over Gudbrandsdalslågen, men støyen fra E6 like i nærheten ble etter hvert plagsom.

Dag 11 (26. juli)

Nå sto valget mellom å kjøre Strynefjellet eller Hardangervidda. Vi valgte Hardangervidda, som er korteste/raskeste veg til hytta i Kvinnherad.

Turen over Valdresflye ble slitsom på grunn av tett tåke og stor trafikk. Stor forskjell fra da vi kjørte der for ei uke siden.
Valdresflye i tåke
Vi stoppet på samme campingplass som da vi kjørte nordover, Vasetdansen Camping.
Morgenkaffe ute i lett regn.

Dag 12 (27. juli)

I dag var målet Sæbø Camping i Øvre Eidfjord. Vi stoppet for å handle på Ål i Hallingdal. Mye bedre enn Gol og Geilo hvor det er mye folk og vanskelig å parkere. Har også funnet en grei kafe der vi spiste.
Ingrid på tur ved Skiftesjøen på Hardangervidda
På Sæbø camping så det fullt ut da vi kom dit. Men vi var heldige og fant en grei plass med strøm. Nå var vi igjen omgitt av tyskere og nederlendere.
Sæbø Camping

Dag 13 (28. juli)

I dag skulle vi kjøre en av de verste vegstrekningene i Sommer-Norge, mellom Bu (ved Hardangerbrua) og Odda. Smal og svingete veg, mye trafikk med masse bobiler og campingvogner. Det var bare å ta det med ro og huske det viktigste - stoppe i tide når en ser det ikke blir plass til å møtes.

Vi kom heldigvis fram til hytta på Hatlestrand uten skade på oss og bobilen. Der ble vi i syv dager før vi kjørte hjem til Bergen.
Reiserute

Greit å komme hjem etter 20 dager på tur.

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I