Gå til hovedinnhold

Eidfjord, Hardangervidda og Geilo

Reiserute

Kjørte fra Bergen til Øvre Eidfjord der vi overnattet. Neste dag reiste vi over Hardangervidda til Geilo. Ble der i to dager før vi returnerte til Bergen.

Dag 1 (26. juni 2024)

Vi valgte veien over Voss og Hardangerbrua. Været var fint og behagelig varmt. Under lunsjen på en rasteplass så vi forskjellen på vår (norske) matkultur og franskmenn. Mens vi gomlet i oss knekkebrød med ost og skinke, sto to franske damer og surret grønnsaker, kjøtt og diverse krydder og sauser i stekepannen.

Vi installerte oss på Sæbø Camping i Øvre Eidfjord. Kjenner stedet godt fra mange tidligere besøk.

Inspirert av de franske damene kjøpte vi middag i Hardangerviddahallen. Ingrid valgte torsk og jeg stekt fjellørret. For å si det forsiktig så merket vi at Øvre Eidfjord ligger nærmere fjellet enn havet.

Dag 2 (27. juni)

Vi våknet til 24 grader og sol. Jeg tror det er første gang jeg drakk morgenkafeen i skyggen. Vanligvis finner jeg en en plass med sol og i le for vinden.

Vi stoppet på Dyranut, 1230 moh. Temperaturen var nå 18 grader mot 25 da vi startet. Det blåste godt. Vi tok på fjellskoene og gikk en av de mange turstiene som starter her. Ingrid hadde imidlertid for lite klær og snudde etter en stund. Jeg gikk litt videre før jeg også snudde.
Fin tursti

Dyranut
Vi tok inn på Geilo Hytter og Camping for natten. Stedet er veldig populært og fyltes raskt opp. Mye tyskere og nederlendere.

I motsetning til nordmenn, som ofte har digre bobiler til flere millioner, har tyskere mindre og enkle biler. Noen reiser også i vanlige varebiler som er innredet etter eget hode.
Tysker med "hjemmesnekret" bobil.

Dag 3 (28. juni)

Vi ble på Geilo, tok en "hviledag". Kjørte til sentrum og handlet. Jeg kjøpte ny Jotunheimen vindjakke. Den gamle er veldig slitt. Ingrid lette etter en "caps", men fant ingen hun likte.

Geilo sentrum er en samling av trapper og bratte bakker. Eneste flate stedet er handlegata.

Handlegata

Etterpå gikk vi tur i campingplassens nærområde.

Dag 4 (29. juni)

Dårligere vær, 10 grader og vind. Vi kjører tilbake mot Bergen. På Dyranut var det 6 grader og vind. Det ble ingen ny fottur, selv om Ingrid hadde kledd seg bedre.
Dyranut igjen

Godt påkledd
I Eidfjord blåste og regnet det, et ufyselig vær. En cruise-båt fylte stedet med turister. Vi gikk litt rundt i sentrum før vi kjørte  hjem.
Handle- og spisestedgaten i Eidfjord
Det "moderne" Eidfjord er i stor grad basert på inntekter fra vannkraften som produseres i kommunen. Denne har fått et minnesmerke utenfor rådhuset.

En grei "luftetur" til Geilo. Tre dager med fint-, og en dag med dårlig vær.

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I