Gå til hovedinnhold

Tirsdag 18. juli 2023

Lom - Hunderfossen

Hvor går veien videre?

Vi måtte være hjemme om seks dager, ellers sto vi fritt. Vi kunne kjøre til Fagernes (fin campingplass). Bruke tid over Valdresflye. Videre til Gol og over Hardangervidda hjem. Men på Valdresflye var det meldt 5 grader og i Fagernes 8. I Gjøvik - Vikersund området var det meldt 18 - 20 grader. Så valget ble enkelt!

Fra Sjoa valgte vi selvsagt gamlevegen med lite trafikk og behagelige 60 km/t. Alle skilt peker mot motorvegen, så en må være veldig observant.

Første stopp var bakeriet i Kvam. Ingrid kjøpte de tre siste småbollene. Så ble det kaffe og boller på bobilplassen i Kvam. Stoppet også for beinstrekk på den flotte Krekke rasteplass sør for Fåvang.

Vi slo leir på Hunderfossen camping, en fin plass. Den ligger mellom Lågen og Dovrebanen. Det hørtes når godstogene dundret forbi. Vi sov likevel godt om natten.

Fin og romslig plass
Været ble etter hvert fint med sol og 18 grader. I morgen skal vi besøke Vegmuseet, som ligger like i nærheten.

Hunderfossen - Gjøvik, 19. juli

På vegen til Vegmuseet var det endeløs kø i motsatt retning, som skulle til Hunderfossen familiepark. Vi var der da våre døtre var små. Husker de var litt reserverte overfor det store trollet, ville ikke sette seg på stortåa dets.

Hege, Ida og trollet en gang sent 1980 tall

Vegmuseet var for meg en skuffelse. Det var veldig mørkt, så jeg strevde med å se. Utstillingen gav en "tabloid" framstilling av vegvesenets historie. Unyttig for meg som kjenner virksomheten innenfra. Passer til folk med godt syn, og som vet lite om hva Statens vegvesen driver med.

Vegmuseet er gratis, reklameres det med. Vel hjemme fikk jeg en regning på 118 kroner for parkering!

Vi stoppet ikke på de knappe seks milene til Gjøvik. Mye kjøring på motorveg. På Gjøvik Bobilpark nede på havna var det én ledig plass, heldige oss. Sentrumsnære bobilplasser er populære.

Ikke den beste plassen, men grei nok
Fint vær med 20 grader og sol fra nesten skyfri himmel. Gikk en tur opp i byen, fant gågaten. Ingrid kjøpte nesten en genser. Senere gikk vi tur på havnen.

Skibladner har et flott naust

På bobilplassen var det 4-5 biler fra Osterøy som tydeligvis kjørte sammen. I 5 tiden om ettermiddagen samlet de seg ved en bil. Øl, vin og sprit kom på bordet, og de holdt mye styr med skravling og litt musikk. Det stilnet i 11 tiden om kvelden. De var alle 65+, ble sikker slitne og trøtte når de startet så tidlig.

Gjøvik - Vikersund, 20. juli

Vi reiste videre ca 11:30. Da var Ostringene allerede kjørt. En av de hadde plass ved siden av oss, en hyggelig kar. De skulle til Montebello på Svenskegrensen for å handle.

Strekningen Gjøvik - Vikersund er ukjent land for oss. Kjører uten GPS, og rotet litt ved Hønefoss. Hadde desverre ikke gjort "research" på forhånd, så vi manglet oversikt over severdige steder på strekningen. Det ble så vi kjørte direkte til Natvedt camping i Vikersund.

En "god gammeldags" campingplass ved Tyrifjorden, med noen flater og mye bakker. De beste plassene på flaten nær Tyrifjorden var desverre opptatt av fastliggere. En sikker og god inntekt for eieren.

Natvedt camping. Vår bil til høyre
Bobilfolk er blitt veldig avhengig av strøm, selv om det går greit med bare gass. Plassen til høyre for oss, en fin plass, var lenge ledig fordi strømboksen var ødelagt. Nærmeste ledige boks var bortimot 100 metet unna, opp en bratt bakke.
Så kom en handlekraftig tysker. Han lånte 100 meter kabel av eieren, og vips hadde han strøm.

Nede ved Tyrifjorden hadde campingplassen en fin liten sandstrand med badebrygge. Fin plass, men det fristet ikke.

Natvedt camping, badestrand

Neste dag besøkte vi Vikersundbakken. Måtte det når vi var i Vikersund. Vintersportsteder, som er flotte om vinteren, blir litt "steinørken" når snøen er vekke. Slik også med Vikersundbakken. Men selve bakken var imponerende. At de tør å sette utfor.

Vikersundbakken

Reiserute

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I