Gå til hovedinnhold

Fra Bergen til Lom via Førde og Stryn

Fredag 14. juli 2023

Bergen - Førde

Vi startet i i ganske fint vær. Planen var å reise en dag tidligere, men da styrtregnet det på hele Vestlandet.

Rakk akkurat ferja over Sognefjorden. Vi havnet etter hvert bakerst i en gruppe på fire bobiler som fulgte hverandre helt til Førde. Det gikk ganske fort. Veien nordover er blitt mye bedre de siste ti årene. Stoppet ikke før vi kom til Førde gjestehus og camping.

Om kvelden begynte det å regne.

Vi snakket litt med en tysker ved siden av oss. Han var dårlig i engelsk og vi dårlige i tysk, men fikk utvekslet noen synspunkter om været. Han var lei varmen i Tyskland. Han reiste sammen med en hund og en 10-12 år gammel gutt, trodde vi.

Førde, vår bil nærmest, deretter "tyskeren"

Førde - Loen, 15. juli

Vi pleier å spise lunsj på den flotte Svidalsneset rasteplass ved Jølstravatnet, men nå det var for tidlig på dagen. Forsøkte å stoppe på Byrkjelo for å kjøpe rundstykker. Der var det stappfullt av biler, turister og cowboyer fra countryfestivalen i Breim. Så vi kjørte videre.

Det ble lunsj med gårdsdagens brød på Utvikfjellet.

Stoppet som vanlig ved Skogstad-butikken i Innvik. De har salg på sportsklær i turistsesongen, men vi gikk tomhendt derfra, denne gangen.

Skogstad-butikken

Vi har tidligere unngått "turistfellen" Loen. Men nå var det tid for å slå leir, så vi fant en campingplass et stykke oppe i Loendalen. Veldig smal veg og stor trafikk. Vi holdt på å snu, men var glad vi fortsatte. Tjogen camping var en koselig plass. Den lå like ved parkeringsplassen for tøffingene som går til Skåla.

Loen. Vår bil til venstre. Pilen peker på Skåla-toppen

Campingplassen huset mange Skålagjengere. Mye folk i turutstyr; de gikk som om de hadde gnagsår både her og der. De fleste bodde i "teltleiren".

For 11 år siden var vi en gjeng fra jobben som reiste for å gå opp på Skåla. Jeg var blandt de som ikke kom helt opp. Savnet turbo på pacemakeren.

Teltleiren

Utpå kvelden kom "tyskeren" fra Førde og parkerte ved siden av oss. Nå oppdaget vi at han også hadde med kone og ei jente, en familie på fire. Konen og jenten satt inne i bilen hele tiden for de likte ikke regn fortalte han. Senere på kvelden satt han alene under markisen og drakk tysk øl.

Loen - Sjåk, 16. juli

Neste dag var stoppet vi på Dønfoss camping i Sjåk. Ingrid sa den er populær blandt Facebook-vennene hennes. Den er stor, men som de fleste campingplasser er det mest "fastliggere" . Det vil si campingvogner med tilbygg, også kalt "spikertelt".  Noen døgnplassene for sånne som oss må de visstnok ha for å kalle seg campingplass.

Dønfoss camping

Vi møter mange typer mennesker på campingplassene, både hyggelige og merkelige. Naboen vår, med  stor og flott Volvo, såpevasket bilen på oppstillingsplassen. Han brydde seg ikke om at skitten fra vaskingen ble liggende der andre skal slå leir.

Bilvaskeren
Dønfoss camping hadde god standard med strøm og vann på alle plassene. Men der vi sto var det trangt og ukoselig. Tvilsomt om vi kommer tilbake.

Sjåk - Lom, 17. juli

Lom var første målet på denne turen. Før vi startet var var det meldt regnbyger over hele Sørnorge, så vi tenkte at da var Lom, som er kjent for lite nedbør, et godt valg.

Det var overskyet oppholdsvær og kaldt da vi kom dit. Vi slo oss ned på Nordal camping som ligger like ved sentrum.

Campingplassen var godt besøkt

Lom har tre steder som er verdt et besøk. Stavkirken, steinsenteret og bakeren. De to første har vi besøkt mange ganger tidligere, hos bakeren var det lang kø. Så vi endte på et litt slitent kaffested, Sentral'n kaffe og isbar. De hadde god kaffe (cappuchino, cortado) og nydelig eplekake med softis. Dagen var reddet.

Kaffestedet

Ingrid våget seg ut på Trebroen mellom campingplassen og stavkirken.

Trebroen

Reiserute, 420 km.

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I