Gå til hovedinnhold

Telemark, dag 8 og 9. Strabasiøs hjemreise

Søndag 13. august 2022

I dag var planen å kjøre hjem.

Vi fikk et varsel om hva som kom til å skje da bobilen ikke startet. Fikk beskjed på skjermen at vi måtte kontrollere AdBlue systemet. Merkelig, for jeg fylte før vi reiste hjemmefra. Gikk likevel opp på bensinstasjonen, kjøpte AdBlue, og fylte tanken. Men det hjalp ikke. Etter litt grubling forsøkte jeg en siste gang før vi ringte Viking. Og da startet motoren. 👍

Nå stopper vi ikke motoren før vi er hjemme, sa jeg. Vi kjører Hardangerbrua så unngår vi ferje.

Det gikk fint til vi nærmet oss Kinsarvik. Like før bensinstasjonen døde plutselig motoren, vi trillet inn på bensinstasjonen, og der sto vi. På skjermen sto det samme AdBlue varselet.

Viking kom etter 1,5 time. De klødde seg i hodet en stund, og konkluderte at bilen måtte på verksted i Bergen.

Løsningen ble å transportere bobilen og oss til Camp Lothepus i Odda. Vi overnatter der, og får leiebil hjem neste dag. Viking transporterer så bobilen til verksted i Bergen.

Neste dag kjørte vi Citroen Berlingo hjem.

Telemarkturen's reiserute

Etterskrift:

Torsdag 1. september. Det autoriserte Fiat-verkstedet hos Bergen Caravan arbeider med bilen, men har ennå ikke funnet feilen. De klør seg i hodet der også.

I dag 14. oktober, nøyaktig to måneder etter at bobilen stoppet, hentet jeg den på verkstedet. De hadde skiftet vannpumpen!

Populære innlegg fra denne bloggen

Sørvestlandet og Agder

Reiserute 10-16. juni 2024 Fra Bergen til Haraldshaugen Camping i Haugesund. Videre to dager på Flekkefjord Bobilcamp, Evje i Setesdalen, Hovden og tilbake til Bergen Dag 1 (10. juni 2024) Kjørte hjemmefra kl 11:30 og var på Haraldshaugen camping kl 15:00. Vi hadde bestilt plass, men det var unødvendig - veldig få gjester. Det blåste kraftig fra nordvest, så vi valgte en plass det vi kunne sitte i le bak bilen. Ofret havutsikt for mindre vind. En båt kjemper seg nordover i motvinden Ingrid må sette "sjøbein" i vinden. Dag 2 (11. juni) Vi kjørte direkte til Flekkefjord langs E39 over Høgjæren. Orket ikke kjøre Nordsjøvegen langs kysten over Jæren i denne vinden, selv om den er veldig idyllisk. Det ble 20 mil, mye for oss som foretrekker maks. 10 mil pr dag.  Stavanger-området har fått fin gjennomfartsvei. Vi dukker ned i tunnel nord for byen, opp igjen sør for byen, og kjører på motorvei nesten til Ålgård - hele tiden i 90 km/t. Spiste lunsj ved Ålgård. Fin rasteplass ved Ål

Kvinnherad - Haukelifjell - Setesdal - Mandal - Flekkefjord

Søndag 10. september 2023 Kvinnherad - Røldal Etter fire dager med "Indian summer" på hytten i Kvinnherad kom regnet. Så vi salet opp bobilen og satte kursen mot Sørlandet - der var det meldt bedre vær. Første stopp ble Seim Camping i Røldal - vi foretrekker korte dagsstrekninger, Vi møtte overraskende mange bobiler til å være så seint i sesongen, og nesten bare norske. De kommer sikkert fra Dyrsku'n i Seljord tenkte vi. Og det stemte. For på Seim Camping var det bare fire bobiler da vi kom dit i firetiden. God plass på Seim camping Røldal - Helle i Setesdalen (11. sept 2023) Neste dag regnet det kraftig, og det ble bare verre og verre. Oppe på Haukelifjell kjørte vi kolonne i tunnelene, som i fjor, og i forfjor. De blir visst aldri ferdig med disse arbeidene. Vi hadde peilet oss inn på Flateland Camping i Valle i Setesdalen, men den var stengt for sesomgen. Vi sørget ikke, for det så veldig vått ut på den flate plassen.  Vi slo leir på  Helle Camping vel to mil videre n

Haugalandet og nordlige Ryfylke

Reiserute 13-19. mai 2024 Kjørte først fra Bergen til Haugesund. Deretter til Vikedal, Sauda, Sand, Nesflaten og Røldal. Så tilbake til Bergen over Odda og Jondal. Dag 1 (13. mai) Kjørte fra Bergen til Haugesund og overnattet på Haraldshaugen Camping. Den ligger nede ved sjøen ved siden av Haraldshaugen, et minnesmerke om Harald Hårfagres samling av Norge. Vi fikk plass med utsikt mot sjøen. Haraldshaugen Nyter solnedgangen Dag 2 (14. mai) Neste dag blåste det kraftig, og vinden kom i råser som gjorde det ekstra ubehagelig. Planen var å kjøre sørover til Sandnes, Jæren og Flekkefjord, men valgte innover i Haugalandet og Ryfylke i stedet. I fjor blåste vi nesten av veien sør på Jæren. Vindmøllene gikk for fullt. Vi kjørte E134 til Knapphus der vi tok fv.46 til Sandeid og Vikedal. Sandeid hadde en veldig koselig "gamleby". Nå gikk hovedveien utenom. Men vi så knapt et menneske, verken i gamlebyen eller langs hovedveien. Vi spiste lunsj på den gamle kaien "Gamlebyen" I